Drie weken voor vertrek..... - Reisverslag uit Liessel, Nederland van antoonhans - WaarBenJij.nu Drie weken voor vertrek..... - Reisverslag uit Liessel, Nederland van antoonhans - WaarBenJij.nu

Drie weken voor vertrek.....

Door: Antoon

19 April 2014 | Nederland, Liessel

Na onze fietstochten naar het graf van St. Jacob in Santiago de Compostella, dat van St. Petrus in Rome en dat van St. Vitus in Praag, stappen we op 10 mei a.s. op de fiets voor de 2.200 km lange pelgrimstocht naar de relikwieën van St. Andreas in Schotland.

Tegenwoordig staat St. Andrews bekend als hoofdstad van het golfen en als oudste universiteitsstad van Schotland. Maar voordat The Old Course presidenten en professionals trok om op die gewijde grond te golfen trokken pelgrims vanuit heel Europa al naar dit afgelegen kunststadje om de relikwieën van de apostel Andreas te vereren. De machtige kathedraal die hiervoor ooit werd gebouwd is nu echter een ruïne.

Volgens een legende is Andreas, de visser uit Galilea, die een van Jesus' eerste leerlingen was, in Patras in Griekeland als martelaar gestorven. De bewaker van zijn relikwieën, een monnik genaamd Regulus of Rule, zou halverwege de 4e eeuw een droom hebben gehad met daarin de waarschuwing dat de relikwieën in opdracht van keizer Constantius naar Constantinopel zouden worden verplaatst en de opdracht aan hem minstens iets ervan naar de 'uiterste grenzen van het rijk' te brengen. Hij ging vervolgens op reis met een tand, een armbot, een knieschijf en drie vingers van de rechterhand van de apostel. Zijn boot liep kennelijk schipbreuk op de oostkust van Schotland en daarmee kwamen de relikwieën terecht in de plaats die vervolgens de naam St. Andrews kreeg.

Traditiegetrouw vertrekken we weer vanaf de kerk in Asten. Franka en Nelly fietsen weer een stukje met ons mee en -zoals gebruikelijk- nemen we dan afscheid na een lekkere gezamenlijke maaltijd. Franka en Nelly fietsen terug naar huis; Hans en ik fietsen dan via Nederland en België door naar Calais in Frankrijk waar we met de veerboot oversteken naar Dover in Engeland. Van daaruit gaat het via St. Pauls Cathedral in Londen verder noordwaarts naar Schotland.

Uiteraard zijn alle voorbereidingen hiervoor nu in volle gang: routeboekjes gekocht, GPS-track's gemaakt en 'n lijstje met campings aangelegd. Binnenkort alle kampeerspulletjes nog even zorgvuldig controleren en -uiteraard- de fiets netjes poetsen.
Over drie weken is het dan eindelijk weer zover. Ik heb er zin in !!

Groet,
Antoon

• 20 April 2014 - 23:17

Cees Van De Ven:

Hallo Antoon en Hans,
    Zoals gebruikelijk wordt alles weer perfect voorbereid en worden jullie "volgers" weer goed geïinformeerd.
    Leuk om jullie weer te mogen volgen.
    Ik hoop jullie voor vertrek nog te spreken.
    Succes met alle verdere voorbereidingen.
    Groet,Cees

• 21 April 2014 - 11:49

Frank & Wilma Voss:

Ha Antoon en Hans,

Toi toi toi maar weer voor deze mooie trip !!
    Fijn om jullie via deze site te volgen.
    Een supervakantie gewenst with a lot of sunshine !

Groetjes uit Deurne
    Frank & Wilma