Een dagje van een pelgrim - Reisverslag uit Burgos, Spanje van antoonhans - WaarBenJij.nu Een dagje van een pelgrim - Reisverslag uit Burgos, Spanje van antoonhans - WaarBenJij.nu

Een dagje van een pelgrim

Door: Antoon

07 Juni 2007 | Spanje, Burgos

Beste mensen,

Ook nu weer bedankt voor de vele fijne reacties.
Wij zijn inmiddels van Dax naar Burgos gefietst, dus.....de Pyreneen over.
En dat was écht afzien. In de stromende regen en bij ijzige koude 16 kilometer constant klimmen bij een stijgingspercentage van 7 procent !

Vele mensen gaan op vele manieren naar Santiago de Compostela. Wat ons opvalt is de grote hoeveelheid wandelaars die met volle bepakking (ja, soms zelfs met een zware rugzak waar ook nog eens een grote gitaar tegenaan gebonden is) de pelgrimstocht doen. Ze vertrekken dan veelal vanuit St. Jean Pied de Port in Frankrijk om vandaar de Pyreneeen over te gaan en dan 900 km moeten lopen voordat ze in Santiago zijn.
Alhoewel wij met ons tentje op de fiets al veel respect oogsten zijn zij het die in onze ogen pas echt respect verdienen.
Ja, met ons tentje op de fiets.

De meeste fietsers vanuit Nederland doen de route via hotelletjes. Weinig baggage, s’avonds aankomen, lekker douchen, hapje eten, lekker zacht bed en s’ochtend staat het ontbijtje klaar. Wij hadden onszelf bij vertrek nog de keuzevrijheid gelaten maar inmiddels begint het trekken met tentje, zeiltje, matrasje, slaapzak, kussentje en pyama de tocht een bijzondeer karakter te geven. Hij wordt daardoor in ieder geval avontuurlijker maar wat veel belangrijker is: je ervaart de hele pelgimstocht daardoor (naar ons idee) toch indringender.

Hoe ziet onze dagindeling er daardoor uit?

Het opstaan gaat op twee manieren: Bij regen (die we overigens veel gehad hebben) kleed je jezelf eerst helemaal aan in je tentje, pakt binnen alles in en je probeert dan in een keer in je schoenen (die je eerst buiten hebt gezet) te springen. Hetgeen uiteraard vaak mis gaat, waardoor dan je sokken als eerste drijfnat worden .
Daarna wassen, tandenpoetsen en scheren.
Bij goed weer is gaat dit ritueel andersom.
Vervolgens: tentje inpakken en onder het motto “Santiago, here we come” weer op de fiets.
Bij zonneschijn zetten we s’ochtens ook eerst even een lekker bakkie koffie. Dit betekent wel dat ik dus ook een gasbrandertje met gasflesje en een steelpannetje door Belgie via Frankrijk naar de westkust van Spanje fiets. Bij regen doen we dit niet en moeten we dan eerst ergens een ontbijt zien te scoren. Of : eerst inkopen doen om een stukje verderop in een bushokje ons ontbijt te nuttigen.

Daarna begint de volgende etappe eigenlijk pas. Fietsen met fietsnavigatie maakt het vinden van de goede weg natuurlijk een stuk makkelijker. Vaak kijkt Hans in het boekje hoe de route gereden moet worden en wordt dit door de GPS bevestigd. Het gote voordeel van GPS is bovendien dat je per direct ziet als je verkeerd gaat: De GPS-pijl ligt niet meer op “track” en je kunt meteen corrigeren, waardoor je (zoals je vaak hoort) geen onnodige extra beklimmingen hoeft te doen. Het fietsen door deze schitterende en uitbundige natuur doet echt iets met je. Het begint natuurlijk met alle prikkels van buitenaf die er nu niet zijn: geen TV, geen radio, geen krant, geen werk. Je bent (bewust) volstrekt van de buitenwereld afgesloten en hebt er absoluut geen weet van wat er in de wereld gebeurt. Je fiets op 800 – 1000 km hoogte tussen de bergtoppen, tussen de ooievaars en de roofvogels, met prachtige vergezichten en schitterende panorama´s. En dat ongeveer de hele dag lang. Hans en ik hebben zelf een keer een minuut lang naar “de stilte” geluisterd. Alleen het ruisen van het gras en in de verte af en toe een sjilpend vogeltje. Je bent absoluut een met de natuur en dit geeft je een ultiem gevoel van vrijheid.
Dat doet het met je! Dus ik zeg bewust nog een keer: “Zooo mooi is dat !“

Wat dagelijks terugkomt is het ophalen van het stempeltje voor het pelgrimspaspoort. Naar de cathedraal van Noyon, Tours, Dax, Pamplona, Logrono en Burgos. Soms moeten we daar zelfs voor op deur van de sacristie kloppen voordat we deze “begeerte” in ontvangst te kunnen nemen.

In de middag rusten we vaak even uit op een bankje en eten wat. Een broodje ham, een croissant, een paar koekjes of wat kersen.

Na aankomst op de volgende camping is inmiddels ook een soort automatisme ontstaan: vaak als eerste een lekker glas bier: Hans een 0,5 liter en ik een 0,33-er, tentje opzetten, en douchen. Bij goed weer ook even de was doen. Vaak gaat dan nagenoeg alles in het sop zodat je weer een complete reserve voorraad hebt. Op gezette tijden krijgt ook de fiets een onderhoudbeurt: de ketting smeren of gewoon even netjes poetsen. Ook het bijwerken van de gegevens moet dan gebeuren. Hans schrijft uitgebreid in zijn dagboek en ik laat het bij het actualiseren van alle interessante routegegevens (waypoints) in mijn GPS.

Daarna gaan we op zoek naar een restaurantje om ons avondmaal te nuttigen. We eten dan meestal uitgebreid, goed, gezond en vooral…erg lekker.

Zo vonden we gisteren dat we na de vele klimpartijen en een helling van 14% wel iets extra´s verdiend hadden.
Hans bestelde en glas brandy en ik een glas Drambui.
Samen hebben we geklonken en gedronken op de schiterende route die nu achter ons ligt maar vooral ….op al het moois dat nog komen gaat. Echt Super !

Groet,
Antoon

• 07 Juni 2007 - 19:47

Carlo:

Antoon en Hans,

Ook hier in Nederland is er een klein ritueel. Computer opstarten, mail binnenhalen en jullie reisverslag lezen. Het is inderdaad van beide kanten heel leuk om dit te doen. (maar ja, dat had ik ook voorspeld)
    Na de updates van Franka en Nellie is het dan elke keer ook weer leuk om een nieuw bericht van jullie te lezen.
    Dat laatste stukje vliegt uiteindelijk (te) vlug voorbij en over een paar dagen horen we het van jullie zelf. Overigens moet je eens overwegen om weer gewoon terug te fietsen. Uit de reacties van jullie collega's maak ik op dat alles gewoon door draait en dat ze jullie niet missen. Dus wat let je? Het weer kan volgens mij niet slechter als wat je gehad hebt?

Ik lees het wel en veel succes.

Je broertje

• 08 Juni 2007 - 20:34

Franka :

Gisteren hebben ze na het bezoek aan het internetcafe nog 50 km van de afstand afgelegd.Ze reden verder door heuvelachtig gebied met enkele fikse beklimmingen en ze hebben overnacht in Castrojeriz.

Toen Hans vanmorgen zijn dagboek wou pakken bleek hij het kwijt te zijn na wat gezocht te hebben bedacht hij opeens dat het wel eens in het internetcafe zou kunnen liggen. Na wat heen en weer gebel bleek dat het geval. Dus hebben ze een taxi gepakt en zijn vanmorgen de dagafstand van gisteren weer terug gereden.(Waarom niet de fiets gepakt, haha). Dus zijn ze vanmorgen ook wat later vertrokken voor een vrij vlakke etappe van 50 km naar Carrion de los Condes. Nog 450 km voor de boeg.

Tot morgen.

• 09 Juni 2007 - 18:29

Franka:

De mannen hadden vanmorgen afgesproken om vandaag een afstand te fietsen van ongeveer 75 km. Antoon reed vanmorgen een spaak kapot en Hans reed door een stuk glas en had een lekke band dus die moest vervangen worden.
    Ze hebben onderweg een enkele bui gehad maar voor de rest was het prima fietsweer, lekker temperatuurtje. Toen ze bij de beoogde camping aankwamen bleek die gesloten te zijn. De eerstvolgende lag 60 km verderop. Nou, nog even trappen dus. Terwijl ik dit verslagje intyp moeten ze nog een uur fietsen en hebben ze een dagafstand van 145 km. Ze overnachten, dat is tenminste de bedoeling, in Hospital de Orbigo.
    Morgenvroeg moet eest de band geplakt worden en dan willen ze een korte afstand fietsen, waarbij redelijk geklommen moet worden. De aanloop naar de grote finale.

Gegroet.

• 10 Juni 2007 - 18:07

Franka:

Er stond voor vandaag weer een fikse beklimming van 1510 mtr op het programma, met een steigingspercentage van 4 a 5 procent en een kort stukje 12 procent.Omdat het heel glooiend ging was dit voor onze mannen geen enkel probleem. De afdaling was spectaculair, a la tour de France, inclusief de haarspeldbochten en met prachtige uitzichten onderweg.De totale afstand vandaag was 72 km.
    De hoeveelheid campings in Spanje valt erg tegen. Vanacht slapen ze op een refugio, dat is een kampeer-veldje met een douche en toilet en slaapgelegenheid voor de wandelaars.

Groetjes en tot morgen.

• 11 Juni 2007 - 06:04

Cees Wolvekamp[:

Hoi Pelgrims
    Een mooi verhaal. Dat rituele glas bier ken ik van lange afstandwandelen (GR5). Het smaakt nooit zo lekker als op dat moment. Die stilte sprak me ook aan, ik zou zeggen, geniet ervan zo lang als je kunt, stille plekjes worden steeds zeldzamer.

Veel plezier
    Cees

• 11 Juni 2007 - 17:39

JosV:

Hallo reizigers, nog geen blaren op je k.... achterwerk.
    Zo te lezen gaat alles nog goed.
    Heel veel plezier verder

Jos

• 11 Juni 2007 - 20:48

Franka:

Toen ze vanmorgen vertrokken uit Ponferradia hebben ze eerst een fietsenmaker gezocht om Antoon zijn spaken te laten repareren, want ondertussen waren er er al meerdere kapot gegaan. Toen dat probleem verholpen was zijn ze met prima fietsweer, aan de rustige klim begonnen van 500 naar 1300 meter. Het ging allemaal heel soepel. Na een maaltijd vanavond bestaande uit een soepje, sappige biefstuk met frites en een kaasplankje als toetje slapen ze vanacht op 1250 meter hoogte weer op een refugio. Morgenvroeg beginnen ze dus met een afdaling en hebben ze de hoogste beklimmingen gehad.
    Nog 170 km.

Groetjes

• 12 Juni 2007 - 11:11

Hoi
    Dit berichtje bereikt jullie misschien pas als de eindstreep gehaald is, maar wij hebben alvast de webcame van Santiago opgezocht en laten hem vanaf woensdag voor de zekerheid maar openstaan in de hoop de grande finale live te kunnen volgen. Misschien een tip voor de andere bewonderaars van deze site Kijk even bij google webcame santiago.
    Groetjes Henk en Franka

• 12 Juni 2007 - 17:03

Franka:

Vanmorgen zijn ze dus begonnen met een afdaling. Ze hebben daarna de hele dag door bergachtig gebied gereden. Met enkele flinke klimmetjes, er was geen meter vlak. Het was een mooie etappe, het ene moment fietsten ze over een bergrug en dan weer door een dal. Het was weer prachtig fietsweer, eindelijk een zomerse temperatuur Na 64 km zijn ze aangekomen in Portemarim.

Groeten.

• 12 Juni 2007 - 18:15

Remco:

Ze komen dus donderdagmiddag aan in Santiago. Na 34 dagen fietsen hebben ze dan hun doel bereikt; of zou de tocht zelf het doel zijn geweest?

Hans en Toon: succes met de laatste 100 kilometer en geniet van het aankomen in Santiago.

Remco

• 12 Juni 2007 - 20:59

Linda:

Nou nou, dat schiet al lekker op. Nog effe en het zit er echt op, de twee jaar voorbereiding en het bereiken ervan. We zijn trots op jullie. En ook mijn webcam staat aan.

Succes met het laatste stukje en tot snel.

Groetjes Sjoerd en Linda

• 13 Juni 2007 - 06:43

Dorien:

Heel veel succes het laatste stukje. Al met de gedachte gespeeld om ook terug te fietsen???

• 13 Juni 2007 - 12:54

Roger En Chantal:

Hans en Antoon,
    Succes nog deze laatste kilometers. Wat lijkt het ineens snel te gaan zeg.
    Veel plezier in Santiago en tot ziens!

• 13 Juni 2007 - 17:11

Franka:

Ze zijn vanmorgen begonnen met een klim van 12 km, met een hoogte verschil van 400 meter. Met wat wind op kop liep het toch heel lekker. De totale dag-afstand was 60 km, hiervan was ongeveer
    de helft stijgen en de helft dalen.Ze brengen de nacht door in Arzua.
    Morgen de laatste 50 kilometers voor de boeg. Ze denken dat ze vroeg op de middag, hangt een beetje van het weer af, aan zullen komen bij de Kathedraal op het plein. Dus de fanatiekelingen thuis kunnen aan de webcam gekluisterd zitten en dan maar hopen dat je een glimp op kunt vangen. Antoon draagt morgen een rood shirt en Hans een wit.Ze zullen zwaaien.
    Ik ben benieuwd naar hun gevoelens als ze bij de Kathedraal zijn aangekomen. Zal het iets zijn van gelukkig, we hebben het volbracht of jammer, zo lang naar toe geleefd en nu zit het erop.
    Hier thuis reis je ook met hun mee, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed. Ook ben ik iedere dag weer blij met het telefoongesprek, als je zijn enthousiaste stem hoort en alles is weer goed verlopen, zonder valpartij, ziekte of ander lichamelijk ongemak.
    Ze gaan dus nog enkele dagen nagenieten in Santiago de Compostela en ze willen nog zeker de happening meemaken van het grote wierookvat in de Kathedraal.
    Daarna zie ik ze graag weer naar huis komen.
    Morgenavond zullen ze waarschijnlijk
    zelf weer een stukje schrijven.

Groeten en tot ziens.

• 13 Juni 2007 - 18:36

Heidi:

Succes met de laatste 50 kilometer. Hopelijk zien we jullie op de webcam voorbij komen. Zwaai maar flink.

groetjes Heidi

• 13 Juni 2007 - 19:52

Wilma En Frank:

Wil jullie aankomst zeker niet missen.... heb aan mijn baas voor morgenmiddag een middagje vrij gevraagd....
    Wilma

• 14 Juni 2007 - 13:59

Franka:

Met een loep voor de computer hebben we de laatste uren doorgebracht, Wel gezien dat het (weer) regent, maar jammer genoeg niet echt een glimp van jullie opgevangen. Volgens ons (wij stonden telefonisch in contact met Linda) ging er net op het crusiale moment iets mis met de webcame. In ieder geval jullie hebben het gered, dus kom maar weer ,ns deze kant op om de verhalen te vertellen.
    Groetjes Henk en Franka

• 14 Juni 2007 - 14:45

Adri:

proficiat...kei goe!

• 14 Juni 2007 - 15:31

Dorien:

EEN HELE DIKKE PROFICIAT !!

• 14 Juni 2007 - 16:05

Heidi En Ria:

Gefeliciteerd met het behalen van jullie eindzege. Zal ook wel een beetje raar zijn nu het dan eindelijk zover is.
    Geniet nog van jullie tijd daar en we zien jullie binnenkort wel weer.

groetjes Ria en Heidi

• 14 Juni 2007 - 16:10

Annette:

Ons mam en ik hebben zojuist ons pap aan de telefoon gehad. Vanwege de regen zijn ze vanochtend 2uur later vertrokken. Vervolgens bleek de klim net iets zwaarder dan ingeschat en hadden ze best veel last van de wind. Daardoor zijn ze pas rond 17.00 (weer in de regen) aangekomen op hun eindbestemming. Een knappe prestatie in minder dan 5 weken tijd!!

• 14 Juni 2007 - 20:59

Linda:

SUPER GOED!!!!!
    Gefeliciteerd met het behalen van een hele uitdaging. En inderdaad kom nu maar weer naar huis, we zijn benieuwd naar alle verhalen die je gaat vertellen.

Tot snel.

Groetjes Sjoerd en Linda

• 15 Juni 2007 - 00:24

Jeannine:

Proficiat heren
    Het was in ieder geval leuk om in de rustige momenten van de nachtdiensten op deze site te kijken naar jullie vorderingen op het stalen ros.
    Geniet er nog even van.

Groetjes, Jeannine

p.s. Mooie foto's

• 15 Juni 2007 - 06:11

Remco En Petra:

Gefeliciteerd met het bereiken van Santiago! Knap dat jullie de trip zo snel hebben afgelegd en dat jullie steeds plezier hebben gehad; ook al zat het weer en de wind niet altijd mee. Geniet nog een paar dagen van de overwinning in Santiago en tot gauw.

• 15 Juni 2007 - 06:20

Henry:

Hans en Antoon.
    Hartstikke goed gedaan. Geniet nog maar even lekker na en koester het gevoel van bij de eindstreep. Hans, Ik ben benieuwd naar de geuren en kleuren van je verhaal.
    mvg Henry & Wilma

• 15 Juni 2007 - 08:27

Bep:

Heel erg hartelijk gefeliciteerd: een topprestatie die maar weinigen jullie zullen nadoen.
    Ik werd afgelopen woensdag blij verrast met een telefoontje van Hans, omdat ik van een gewone vrouw werd omgedoopd tot Sara.
    Erg leuk om Hans te horen en het enthousiasme wat hij na 5 weken nog in zich had was onvoorstelbaar, maar helemaal Hans.
    Hij was zo helemaal in de "Santiago de Compostella" roes dat hij zelfs niet snel terug naar Nederland wilde,maar het wilde afbouwen: dus maar met de trein richting ons ipv het vliegtuig.
    Het wachten is dus nu op de thuiskomst van Hans en Antoon en dan zullen we de voorbereidingen van Willie gaan volgen, ja toch .......??!!

• 15 Juni 2007 - 09:16

Remco:

Ik heb ze inmiddels ook gespot op de webcam en we hebben naar elkaar gezwaaid (al zullen ze mij niet gezien hebben). De foto van de webcam staat hierboven bij de foto's. Ze willen nog een dag of 3 nagenieten en komen waarschijnlijk maandag naar huis.

• 15 Juni 2007 - 10:07

Carla :

Antoon en Hans, Een zeer welverdiende felicitatie. Wat een geweldige prestatie en wat zullen jullie hier nog lang van nagenieten. Ook een felicitatie naar jullie partners op het thuisfront. Ook van hen vind ik het een prestatie. De dagelijkse updates van Franka, hielden ons goed op de hoogte. Geniet de komende dagen in Santiago de Compostela en voor begin volgende week een goede thuisreis.

Groetjes,

Carla

• 15 Juni 2007 - 10:07

Marianne:

Hoi Pap en Hans,

Gegeliciteerd met het mooie resultaat. Vanacht werd ik om half een wakker gebeld door een telefoontje uit Santiago. Het einddoel was die middag bereikt. Kei goed mannen!!!! Ben trots op jullie.

X Marianne

• 15 Juni 2007 - 11:36

Nelly En Annette:

Ook wij hebben hen zojuist mogen aanschouwen via de webcam. Harstikke leuk om ze zo naast elkaar vrolijk naar ons te zien zwaaien! Is toch wel apart om ze live te kunnen zien, ook al zitten ze ongeveer 2500 km verderop.

• 15 Juni 2007 - 13:00

Wilma En Frank:

GEWELDIG GEDAAN, Hans en Antoon !!
    Petje af !
    Wat zullen jullie dadelijk weer moeten wennen 'back to earth'!
    Zijn benieuwd naar jullie verhalen.
    TOT ZIENS IN VLIERDEN

Wilma en Frank

• 15 Juni 2007 - 17:03

Joop:

Antoon en Hans

Geweldig stukje fietsen. ga nu maar lekker genieten en drink maar een lekkere pint of sangria. Deze schijnt daar goed te zijn.

groeten

joop

• 15 Juni 2007 - 20:11

Ilona:

Hoi zeek sportieve fietsers met een flinke uithoudings- en doorzettingsvermogen!

Van harte met deze flinke prestatie!

Ik hoorde van Ans van der Heijde dat ze jullie Franka aan de telefoon gehad had en dat je zo enthousiast vertelde dus ik hoor binnenkort wel bij de EHBO-posten wel hoe het geweest was en anders kom maar eens langs (wel met de fiets, is nu maar een 'kippen-eike) om te vertellen hoe het geweest was!

Groetjes Ilona