Nog 8 weken.... - Reisverslag uit Liessel, Nederland van antoonhans - WaarBenJij.nu Nog 8 weken.... - Reisverslag uit Liessel, Nederland van antoonhans - WaarBenJij.nu

Nog 8 weken....

Door: Antoon

13 Maart 2010 | Nederland, Liessel

Vandaag, zaterdag 13 maart 2010. Precies 8 weken voor vertrek !
Op zaterdag 8 mei a.s. vertrekken Hans en ik voor onze tweede grote fietstocht. Deze keer fietsen we samen naar Rome; een fietstocht van ongeveer 2.100 km. De ervaring leert dat je hier ongeveer 10 % moet bijtellen omdat de campings niet altijd aan de route liggen, je moet afwijken van de route om boodschappen te doen en…. omdat je soms gewoon verkeerd fietst.

De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. Net als naar Santiago de Compostela fietsen we ook deze route met fietsnavigatie. Onlangs dus alle digitale routegegevens aangemaakt en samen met de nodige digitale landkaarten op de PDA (met ingebouwde GPS-antenne) gezet. Verder heb ik vorige week alvast nieuwe tandwielen en een nieuwe ketting op mijn fiets gemonteerd en alles netjes afgesteld.

Ook nu weer willen we onze ervaringen onderweg graag met belangstellenden delen. Hiertoe hebben we op deze webpagina een nieuwe reis “Op de fiets naar Rome” aangemaakt.

We starten “traditiegetrouw” voor de kerk in Asten om via Kessel (waar we aansluiten op de hoofdroute) naar Roermond te fietsen. Franka en Nelly fietsen tot Kessel met ons mee. Uit en thuis is dit voor hen ook een dagtocht van zo’n 70 km. De route voert vervolgens over kleine landweggetjes en verkeersluwe wegen waar we kunnen genieten van de uitgestrekte akkers en de prachtige vergezichten richting Duitsland. Via de rivierdalen van de Roer en de Rijn, met de trotse Duitse burchten en de romantische vakwerkstadjes, trappen we over Koblenz en Karlsruhe naar Bregenz aan de Bodensee in Oostenrijk. Van daaruit steken we door de indrukwekkende Alpen, waar we met het nodige klimwerk de Arlbergpas (1.795 m) en de Reschenpas (1.519 m) moeten bedwingen, naar Bolzano in Italië. We fietsen vervolgens over het fietspad langs de Ádige door het glooiende Italiaanse heuvelland met de uitgestrekte wijngaarden en de rustieke Venetiaanse villa’s naar de historische stad Trento. Daarna gaat het via Bardolino aan het Gardameer richting Verona, een van de belangrijkste kunststeden van Noord-Italië. We steken de Po-vlakte (met de nadruk op “vlakte”) over en zetten via Ferrara koers naar Ravenna aan de Adriatische kust. Vanaf de stad, met acht vroegchristelijke bouwwerken op de werelderfgoedlijst van UNESCO, fietsen we door het dal van de Tiber naar de bekende bedevaartsplaats Assisië, om enkele dagen later af te stappen op het St. Pietersplein in…ROME.

Het GPS-track van de fietsroute is te downloaden en te bekijken in Google Earth.
Kijk hiervoor op: www.opdefietsnaarrome.webs.com
Volg de aanwijzingen op en de fietsroute zal automatisch op de globe worden geprojecteerd.

Vergeet op deze webite niet het animatiefilmpje "Hans en Antoon fietsen naar Rome" even te bekijken.

Groet,
Antoon

• 18 Maart 2010 - 19:56

Adri:

Leuk om ook op de hoogte gehouden te worden..ik wens jullie nu al veel succes en het zal weer een mooi avontuur worden!
    Groeten Adri