Het einde van de eerste etappe - Reisverslag uit Lindau, Duitsland van antoonhans - WaarBenJij.nu Het einde van de eerste etappe - Reisverslag uit Lindau, Duitsland van antoonhans - WaarBenJij.nu

Het einde van de eerste etappe

Door: Hans

17 Mei 2010 | Duitsland, Lindau

Hoi,

Als eerste allemaal bedankt voor de reactie's, hartstikke leuk om te lezen en weer te ervaren hoe de mensen meeleven. Dat ik de stukjes maak komt, omdat ik de toegang tot internet heb en op de netbook mijn dagboek bijhoud. Da's rechtgezet.

Het weer heeft de laatste dagen niet meegewerkt. We hebben best wat regen gehad en soms wat het erg koud, vooral op de hoger gelegen stukken. Maar de uitzichten en de route vergoeden veel. Veel van de route loopt door bossen en over landweggetjes, vaak over goed bereidbare, onverharde paadjes. We horen nog steeds veel vogels, waaronder heel veel buizerds. Een keer bleef een buizerd zitten, ook al reden we op enkele meters afstand voorbij. Er zitten hier ook veel reeën en een keer konden we een wegrennende ree enkele honderden meters volgen: sierlijk rennend en springend het struikgewas in.
Doordat we vaak over onverharde weggetjes fietsen, wordt de fiets hartstikke smerig. Het werd dan ook tijd voor een grote beurt en daarom zijn we vandaag aan het Bodenmeer gebleven.

Hierbij wat belevenissen van dag tot dag.

Vrijdag 14 mei
Omdat het veel geregend heeft en ’s morgens ook weer, hebben we een goed besluit genomen om in een hotel te overnachten en de spulletjes weer wat op orde te brengen..
Vanuit Pforzheim ging de reis langs de Wurm verder, via een vals plat oplopende stuk naar Muhlhausen. Daar hebben we in een typisch Zuid Duits (wat kitscherig) restaurant koffie verkeerd en een stuk koek genomen. Daarna was het bijna droog weer geworden. We verlieten het dal van de Wurm en gingen verder door een heel mooi landschap, door kleine dorpjes, over landweggetjes, vaak grindwegen of hardere zandwegen. Na de spaghetti in Aidlingen kwamen we in Naturpark Schonbuch: een schitterend bos, waar we verschillende keren zijn gestopt om wat te bekijken en om foto’s te maken, oa. van een graf van een soldaat en van een schaapsherder.
Het laatste stukje naar de camping in Tubingen (na 72 km) was wat heuvelachtig, maar niet erg zwaar. Op de camping troffen we Ben uit den Haag weer en kwamen we ook Otto uit Breda tegen, alleen op weg naar Rome. Ook hij had de tocht naar Santiago al gedaan. Ben, Otto en wij hebben een gezellige avond ervan gemaakt en veel reisverhalen uitgewisseld. Antoon heeft ook nog het GPS systeem van Otto bijgesteld.

Zaterdag 15 mei

Vandaag staat de zwaarste etappe tot nu toe op het programma. De tocht begon met wat aanloop klimmetjes, sommige wat langer, andere wat steiler. We hadden al 100 m geklommen, voordat de klim van 4 kilometer begon met stijgingspercentages tot 7%. In totaal ging het ongeveer 400 meter omhoog, waarbij we het grootste deel in de motregen hebben gefietst. Bovenop de Schwabische Alp was het erg koud, niet meer dan 4 a 5 graden. Ondanks dat we in de wolken zaten, konden we nog wel wat van het uitzicht genieten. Melchingen ligt vlak na de top en we vonden dat we wel een stuk Schwarzwalder Kirsch verdiend hadden. In het restaurantje stond een tegelkachel en het was heerlijk om daar tegenaan te gaan staan.. Door een schitterend landschap daalden we gestaag af naar beneden, af en toe onderbroken door een klimmetje. Ook al was het koud, het was weer puur genieten om door zo’n landschap te fietsen. De route liep langs een riviertje en langs een toeristische spoorbaan.
In Sigmaringen (na 75 km) konden we weer vrij gemakkelijk de camping vinden en we konden de tent droog opzetten. Dit betekent, dat het droog was bij het opzetten van de tent. De tent zelf is nog zeiknat van de regen van vannacht. Otto stond hier ook en na wat bij gekletst te hebben, was het weer drinktijd, etenstijd en bedtijd.

Zondag 16 mei.
Op de camping konden we niet ontbijten en zijn we naar Hotel Traube gegaan waaar we met de hotelgasten konden aanschuiven aan het ontbijtbuffet.
We hadden besloten in een ruk naar het Bodenmeer te fietsen, afhankelijk van de keuze van de camping, tussen de 80 en 100 km. Samen met de bijna 500 hoogtemeters die we vandaag moesten maken, een flinke klus. Lange afdalingen werden afgewisseld met korte felle klimmetjes en soms langere, traag oplopend. Onderweg hebben we weer eens soep gezet, onder de overkapping van een boerenschuur. Er waren weer schitterende uitzichten en boeiende plaatjes, dus weer veel fotostops ingelast.. Hierdoor zijn we altijd lang onderweg, maar zien we veel. Onderweg zien we veel vogels, oa. zijn we een buizerd op enkele meters afstand voorbij gereden en we zijn 2 keer hertjes tegengekomen. Een keer een stel hertjes, die we verschillende honderden meters konden volgen: schitterend hoe sierlijk ze kunnen rennen en springen.
Bij de Bodensee kwamen we voor het eerste een gesloten camping tegen moesten we nog 10 kilometer verder gaan, naar Linau (106 km). Het was al bijna 7 uur toen we bij deze mooie camping aankwamen. Ook Otto had voor deze camping gekozen, daarom ’s avonds weer verder bepraat over reisbelevenissen.
Op het trekkersveldje stond de tent van Otto ook weer. Zelf was hij nergens te bekennen, maar toen we ’s avonds in het campingrestaurant aan het eten waren, kwam hij binnengelopen en hebben we bijgepraat.
We hebben het vandaag droog gehouden, alleen wat aan de frisse kant.

Maandag 17 mei.
Vandaag zijn we in Linau gebleven. Vanwege het weer en de wegen van de afgelopen dagen, was er wat natte vuile was en de fietsen waren zo smerig, dat er het een en ander begon te piepen. Hoog tijd voor een grote beurt van de bagage en van de fietsen. Dus vandaag wasdag en fietsenbeurt dag.

De route is opgesplitst in drie delen en het eerste deel hebben we erop zitten. We hebben ruim achthonderd (van de tweeduizend kilometer) gefietst en het weer heeft ons het fietsplezier niet vergald. Het is dagelijks genieten en morgen springen we weer met veel plezier op de fiets.

Groetjes, ook namens Antoon en tot de volgende keer.

Hans

PS: Als iemand dit leest die de komende dagen bij Remi v.D. op bezoek gaat: wens hem namens mij veel sterkte met de operatie en dat hij er goed en snel mag van herstellen.

• 17 Mei 2010 - 17:35

Franca:

Hallo samen

Zo vaak ingekeken en bijna uit het hoofd geleerd, en nu is het eerste boekje alweer uit, dus kan op de post naar huis.

Gelukkig is het weer geen spelbreker bij jullie genieten, maar ik hoop toch dat het snel beter gaat worden. Mogen wij ook nog wat meekijken en kun je zo af een toe eens een foto plaatsen van die buizerd,leeuwerik,hertjes,koolzaadvelden,alpen,riviertjes,uitzichten,Otto, Ben,of jullie glunderende gezichten zelf ?

Groetjes
    FranCa

• 17 Mei 2010 - 19:27

Henriette Van Breuge:

hallo

het is ontzettend mooi om jullie zo te volgen.

ik hoop dat jullie ook nog zon krijgen.

henriette

• 17 Mei 2010 - 20:49

Marianne:

Het blijft ontzettend leuk om jullie te volgen. Ik heb inmiddels alle plaatsen waar jullie overnacht hebben gemarkeerd in google Earth. Kei leuk om zo jullie lijn (hemelsbreed uiteraard) te kunnen volgen!!! Ik ben blij dat jullie zo genieten en de negatievere dingen (bijvoorbeeld (zoals de meesten het zien) regen)ombuigen in positieve dingen! Dat is weer een motivatie voor ons om hetzelfde te doen!

Ook leuk dat jullie jullie ervaringen kunnen delen met een Ben en Otto! Zo zie je maar... als je je eenmaal in "een wereldje" begeeft, blijken er ineens veel meer mensen dezelfde interesses te hebben, dan je van tevoren gedacht had!

• 17 Mei 2010 - 21:43

Tonnie En Piet:

hoi hans
    hierbij de groeten uit ommel
    wij hadden gisteren een smakelijke en plezierige avond bij ons moeder vanwege Vlierden kermis
    wij wensen jou bij deze een plezierige tocht, het schiet al aardig op als je op 1/3 bent en och ja... 't lijkt ons gewoon een kwestie van doortrappen!
    tot over enkele weken en nog veel succes!

• 18 Mei 2010 - 07:19

Frank & Wilma:

Ha die Hans en Antoon,

Een zin in jullie verslag is me niet geheel duidelijk : "Er zitten hier ook veel reeën en een keer konden we een wegrennende ree enkele honderden meters volgen: sierlijk rennend en springend het struikgewas in...." WIE ging er nou sierlijk rennend en springend het struikgewas in...??? Was het nou de ree of.... ;-)

Nou ja, zo te lezen verloopt jullie reis naar wens. Nog veel fietsplezier en de groeten aan de paus !

Groetjes
    Frank en Wilma

• 18 Mei 2010 - 10:52

Carla Van Den Broek:

Hoi Hans, Leuk jullie vorderingen te lezen en het vele genieten ondanks de regen. Veel plezier en succes met de volgende fase van jullie tocht. Groetjes, Carla

• 19 Mei 2010 - 10:31

Eric En Gera:

hallo Antoon en Hans

Van Marianne kregen wij het adres van deze site. Veel succes en plezier samen.

Eric en Gera Manders
    Deurne

• 19 Mei 2010 - 15:19

Mien En Piet,:

Wij volgen met veel interesse jullie fietstocht.Waren jullie in Linau of Lindau?Flink de kuiten smeren,de bergen komen er aan.
    Trap met lust,Mien en Piet

• 19 Mei 2010 - 18:33

Franka:

Hoi,

Onder een stralend zonnetje hebben de mannen vandaag de Arlbergpas beklommen. Met een stijgingspercentage van 7 tot 10 % . Heftig dus.De tocht was schitterend met prachtige vergezichten en op deze hoogte lag er ook nog sneeuw.
    De totale fietsafstand is nu 963 km. Dus het schiet al aardig op.
    Ze overnachten in Landeck. Waar ze morgenvroeg vertrekken voor een "gewone" etappe en overmorgen weer een pas over en dan arriveren ze in Italie.

Groeten
    Franka.