Onze belevenissen tijdens de laatste 4 dagen - Reisverslag uit Pforzheim, Duitsland van antoonhans - WaarBenJij.nu Onze belevenissen tijdens de laatste 4 dagen - Reisverslag uit Pforzheim, Duitsland van antoonhans - WaarBenJij.nu

Onze belevenissen tijdens de laatste 4 dagen

Door: Hans

13 Mei 2010 | Duitsland, Pforzheim

Ik probeer elke dag in het kort onze belevnissen van de afgelopen dag op te schrijven en nu hebben we weer de gelegenheid om dit op de site te plaatsen. Veel leesplezier en we genieten van jullie commentaren,

Maandag 10 mei 2010
Na de 2 langere etappes van de afgelopen dagen, gingen we het vandaag rustiger aan doen. We gingen voor een etappe van ruim 80 km. Bij een ontbijtje bij een kiosk op de camping, troffen we 2 stellen uit Spijkenisse, die ook onderweg naar Rome waren. Ze hadden hetzelfde tempo en hetzelfde doel voor vandaag en we zijn ze dan ook regelmatig tegen gekomen. Na het ontbijt vertrokken we met droog, maar wat fris weer. De gehele tocht vandaag ging langs de Rijn. De route langs de Rijn is heel erg mooi. Aan beide kanten de heuvels en een vlakke fietspad, soms vlak lang de rijn, soms wat verder ervan af. Het is een populaire fietsroute, want in de loop van de dag hebben we veel mensen gezien die, gepakt en gezakt, dezelfde kant opgingen en we zijn er veel, met volle bepakking tegengekomen.
Ongeveer halverwege kwamen in Koblenz. Daar ligt de Deutsche Eck, waar de Moezel in de Rijn stroomt en waar het standbeeld van Wilhelm de Grote staat. Hier hebben we wat rondgekeken. Na een aantal kilometers verder werd het tijd om te gaan eten; in Stolzenfeld in een pizzatentje. De reis ging verder langs de Rijn en na ruim 85 km kwam we in St. Goar zur Lorelei aan, op een camping met zicht op de Lorelei.
Na het douchen en een wandeling langs de Rijn werd het avondritueel ingezet. Restaurant tegenover de camping bezocht, dagboek bijgewerkt, en een verhaaltje op internet gezet.
Het is nu weer tijd om te gaan rusten voor de dag van morgen.

Dinsdag 11 mei 2010
Vanmorgen wat eten gekocht in de camping winkel, we gingen, voor ons doen, vrij vroeg op stap, iets voor negen uur. De eerste 40 km gingen we nog veder de Rijn afzakken. Na ruim een uurtje fietsen zagen we een leuke picknickplaats voor ons ontbijtje Na zowat 40 km bogen we van de Rijn af, om een grote bocht af te snijden. De route liep door het Rhein Hessische heuvellandschap, waarbij weer snel de gele koolzaadvelden en de wijnranken opdoken. We horen en zien veel vogels: groenlingen, putter, reiger, fazanten enz. Heel mooi is de leeuwerik die hoog in de lucht zijn lied zingt. Die horen we vrij vaak.
In Nieder-Olm was het tijd om te gaan eten. Bij een lokale Bakker Bart achtige bakker, hebben we in de winkel gegeten. Op een gegeven moment zagen we langs de kant van de weg enkele bankjes staan, waarbij er eentje als een lekkere relax bank uitzag. Toen we daar even op gingen liggen, kwam een man het verhaal vertellen waarom de bankjes hier stonden. Ze waren net nieuw en de man vroeg of hij van ons op de bankjes een foto mocht maken. De foto zou ergens worden opgehangen om te laten zien, dat ze ook gebruikt werden.
Bijna op het einde van de etappe, kwamen we weer bij de Rijn aan. Met een pontje gingen we naar de overkant en vanaf hier steken we schuin over naar de Bodensee.
Op de camping in Leeheim kwamen we ook weer de 4 uit Spjjkenisse tegen en 2 personen uit de Achterhoek, die ook onderweg na Rome waren.
Net toen de tent opgezet was, begon het te onweren. Dit duurde vrij lang en we hebben toen maar wat we hadden gegetten: xcup a soup, wat crackers e.d. Nadat het droog was geworden zijn we nog naar het dorp gelopen voor een pilsje.
We hebben vandaag bijna 90 km. gefietst wat ons totaal op 390 km brengt. ..

Woensdag 12 mei. 10
Vannacht heeft het nog veel geregend en behoorlijk gewaaid. Toen we vanmorgen opstonden was het droog en de meeste spullen waren opgedroogd. Op de camping was niets te krijgen en we zijn zonder ontbijt vertrokken. Na een uurtje kwamen we in Gernsheim aan, waar we in een Italiaanse ijssalon een ROMA ontbijt nuttigden..
We hebben vandaag ook het verschil gemerkt tussen de Reitsma route van de boekjes en de GPS route duie Antoon van iemand gekregen heeft. Per afwijkiing bekijken we welke route we nemen.
De route liep vandaag door Rheinland Pfalz. Het is weer een afwisselende route, waarbij regelmatig dorpjes aangedaan worden. In een van die dorpjes Ladenburg, een stadje met een schitterend oud stadshart, aten we een kleine Italiaanse hap, om de rest van de dag meer door te komen. Ons eindpunt voor vandaag is de Astoria camping in Walldorfr. Anders dan de naam doet vermoeden, is dit en gemiddelde camping. Hier troffen we Ben uit Dan Haag, die in zijn eentje op weg was naar Rome. Tijdens het avondeten op de camping, kwam hij vragen of hij aan mocht schuiten. Ben is alleen onderweg en heeft ook al eens alleen naar Santiago gefietst. Aan gesprekstof was dus geen probleem..
Hert is nu weer bijna 10 uur en bedtijd. De dagen vliegen weer voorbij en voor we het weten, hebben we alweer ruim een kwart van de afstrand afgelegd. Het is wel het gemakkelijkste deel van de route, maar we zijn goed in training om de rest ook goed te volbrengen.

Het weer is tot dusver lekker om te fietsen. De wind zit in de goede hoek en omdat het aan de frisse kant is, kunnen we beter fietsen ,dan voor het tentje gaan zitten, Daarom hebben we nu, na 5 dagen al bijna 500 km op de teller staan.

Donderdag 13 mei.
We hadden gisteravond goed gegeten en het was geen probleem om zonder ontbijt op weg te gaan. De ochtend begon wel droog maar wel fris. Het eerste deel van de route ging door hele grote bosgebieden, kilometers rechte wegen, waarbij de vogeltjes weer lekker aan het fluiten waren en we een keer een stel reeën de weg over zagen steken. We hebben wel ruim anderhalf uur door de bossen gefietst. Daarna werd het tijd voor een ontbijt. We zagen bij een klein vogelpark in Forst een restaurantje en daar wilden we ze wel bratwurst met brood klaar maken. Samen met de koffie verkeerd smaakte dit heerlijk.Vanwege Vaderdag werden we nog verrast met een lekkere borrel Obstler.
Daarna ging de weg richting zuid oost, waarbij snel genoeg de eerste regen tijdens het fietsen kwam.
De weg voerde verder langs watertjes, door dorpjes, door bossen en op het laatst begonnen enkele klimmetjes te komen. Tot dusver niet echt heel erg zwaar en lang.
In Pfortzheim was het tijd voor middageten, een lekkere Kebab schotel. We hadden er ongeveer 80 km opzitten en de vraag was of we de ca. 12 km en 265 m klimmen naar de volgende camping nog zouden doen. We besloten om hier in Pforzheimeen hotelletje te zoeken en daar wat te wassen, alle batterijen weer op te laden en klaar te zijn voor de volgende etappes.

Het is weer dagelijks genieten geblazen. Het gevoel van vrijheid, het gevoel van door Europa fietsen op plaatsen waar je genoeg over gehoord hebt maar nog niet bent geweest,doen wat je zelf wilt en de moeilijkste beslissingen zijn; waar moeten we eten en slapen, is niet onder woorden te brengen. Zoiets moet je ervaren om te snappen wat we meemaken.

Voor de meetellers onder jullie, we hebben nu ongever 560 km. op de teller staan, niet slecht voor een stelletje amateurs op de fiets na 6 dagen.

Doei, Hans

• 13 Mei 2010 - 20:22

Linda:

Nou nou,
    Wat klinkt dat allemaal mooi.
    We hebben net geskypt. (wat een goeie uitvinding)
    Het is toch leuk om te zien hoe je glundert bij het vertellen van de verhalen.
    We wachten weer met plezier op een nieuw verhaal.

Fijne reis verder.

Groetjes Sjoerd en Linda

• 13 Mei 2010 - 21:04

Franca:

Hoi

Het zijn dan wel jullie moeilijkste beslissingen waar jullie willen slapen, en vooral eten, maar deze beslissingen moeten wel erg vaak genomen worden zo te lezen, dus buiten het fietsen om niet te vermoeid raken door deze klus.

Groetjes
    FranCa

• 14 Mei 2010 - 10:33

Carlo Reijnders:

Hans,

Hartstikke leuk om je reisverslag te mogen delen.
    De opmerking van 11 mei "leeuwerik hoog in de lucht" kan geen toeval zijn! Het mag wel duidelijk zijn dat jullie genieten.

Daarnaast valt me op dat die broer van mij in het eerste reisverslag verwijst naar jullie introductie filmpje op www.opdefietsnaarrome.webs.com en ik vervolgens niets meer 'uit zijn hand' iets lees. Het is mij wel duidelijk dat hij degene met zijwieltjes is. hahaha ;-)
    Mannen allebei heel veel plezier!

gr Carlo

• 14 Mei 2010 - 18:09

Piet Van Den Einden:

Hans en Antoon,
    Als ik dit lees wordt ik jaloers op jullie.Wat lijkt mij dit prachtig,mooi fietsen door de natuur,geen trubbel aan je kop,was ik maar ietsjes jjonger,dan wist ik het wel

Goed doortrappen.De groeten van Ome Piet en tante Mien

• 16 Mei 2010 - 14:16

Thijs En Tonnie:

Hallo Hans het is erg leuk om jullie reisverslag te volgen en zeker omdat wij een groot deel van de route langs de Rhein ook gefietst hebben. Jullie gaan nog erg genieten van de tocht langs de Bodensee dat weten wij zeker. Wij duimen voor een lekker zonnetje voor jullie. Wij zijn de laatste 4 dagen in de Haan geweest en hebben alleen maar zon gehad wel een beetje fris en we hopen dat t met Pinksteren ook leuk weer zal zijn voor de twee Franka's Sjoerd en Linda. nu geniet er nog van en wij blijven jullie volgen groetjes Thijs en Ton.

• 16 Mei 2010 - 18:12

Marianne:

Het klinkt enorm gaaf, maar volgens mij is het ook af en toe wel afzien, met al die regen. Gelukkig zijn jullie échte mannen en kunnen jullie wel tegen een stootje of buitje.
    Ik moet wel toegeven dat ik me nu wel afvraag wat nou de reden was dat die bankjes geplaatst waren? Was dat voor fietsers zoals jullie???
    Heel veel succes voor het resterende (inmiddels 2/3?) deel van jullie reis en geniet van de beleving!!

• 16 Mei 2010 - 19:52

Ria - Albert De Jong:

Het lezen van de verslagen alleen al doet ons weer verlangen naar een nieuwe lange fietstocht.
    Hans jij vertelt dat je de route uit het boekje steeds "vergelijkt" met de route op je GPS. Wat is het verschil en volg je dan wisselend de ene en de andere??
    Is de Rome-tocht tot nu toe "anders" als de santiago-rit.
    Het gaat trouwens wel erg snel met jullie.
    Veel plezier, wat beter weer hopelijk en tot een volgend verslag!!