Maandag 9 mei 2011: Wesel - Datteln - Reisverslag uit Datteln, Duitsland van antoonhans - WaarBenJij.nu Maandag 9 mei 2011: Wesel - Datteln - Reisverslag uit Datteln, Duitsland van antoonhans - WaarBenJij.nu

Maandag 9 mei 2011: Wesel - Datteln

Door: Antoon en Hans

09 Mei 2011 | Duitsland, Datteln

Antoon was veel eerder wakker dan ik, dus terwijl ik mijn spullen aan het inpakken was, kon hij de boodschappen gaan doen voor het ontbijt. Hij heeft dat goed gedaan want na een stevig ontbijt vertrokken we onder een bewolkte hemel, maar gelukkig windstil, voor de volgende etappe. Na een uurtje kwam de zon tevoorschijn en kregen we weer een schitterende dag. We volgden de Rijn nog enkele kilometers en daarna gingen we het dal van de Lippe in. We reden door een boerenland met veel wei, velden met koren en soms wat mais. Het landschap was zacht glooiend zodat het allemaal heerlijk te fietsen was. We hebben vandaag wel veel over onverharde grindpaden gefietst, hetgeen wel aan de fietsen en aan de bagage )en dus ook aan ons’ te zien was toen we op de camping aankwamen.
In Hochfeld, vlakbij Dorsten hebben we ons middageten gekocht en op bankjes bij een riviertje hebben we gekookt en gegeten. Het is weer erg leuk om op deze manier bezig te zijn.
We hebben vandaag minimaal honderd keer gezegd hoe fantastisch dit soort tochten, het gevoel van vrijheid, helemaal je eigen dagindeling bepalen, de moeilijkste beslissing is hoever we gaan rijden enz. Het leven is teruggebracht tot al zijn eenvoud.
Om een uur of vijf, half zes, kwam weer het moment om te bepalen hoever dat we zouden rijden. Maar omdat het nog goed weer was en het fietsen lekker ging, besloten we de volgende camping te nemen, op ca.15 km. verder. Het was dan ook bijna half zeven dat we bij de camping aankwamen. We konden hier wel ons tentje opzetten, maar het was ook Ruhetag; de bar en restaurant waren gesloten. De vrouw des huizes zag aan ons wel, dat we een behoorlijke tocht hadden gereden en bood aan om iets voor ons klaar te maken, hetgeen we met beide handen aannamen. Voordat
we de tent op gingen zetten, zaten we al aan het bier. Niet alleen wij, maar ook de fiets heeft onderhoud nodig, deze moest hoognodig afgespoeld worden.
Voordat de beheerders ‘s avonds naar huis gingen vroegen ze nog of we nog wat we wilden. Wij konden blijven zitten en morgenvroeg ruimden ze wel op. Al met al een heel gastvrije familie.
Dit soort ervaringen treffen we heel vaak. Mensen zijn altijd genegen te helpen.
Weer: Erg zonnig, weinig wind.
Temperatuur: Tot 23- 24 graden.
Route: Vlak, nog enkele km. langs de Rijn, daarna door het dal van der Lippe door heel licht glooiend terrein.
Afstand: 90.7 km