Eén week voor vertrek.... - Reisverslag uit Liessel, Nederland van antoonhans - WaarBenJij.nu Eén week voor vertrek.... - Reisverslag uit Liessel, Nederland van antoonhans - WaarBenJij.nu

Eén week voor vertrek....

Door: Antoon

30 April 2011 | Nederland, Liessel

Zaterdag 30 april 2011: Koninginnedag en exact één week voor vertrek !
Op zaterdag 7 mei a.s. vertrekken Hans en ik voor onze derde grote fietstocht. Dit keer fietsen we samen naar de St. Vitus kathedraal in Praag; een fietstocht van ongeveer 1.250 km lengte. De meeste voorbereidingen hiervoor heb ik afgelopen wintermaanden al kunnen treffen maar aangezien we vanochtend pas zijn teruggekeerd van onze cultuurreis naar Tibet moet ik deze week de laatste puntjes nog op de i zetten.

Ook nu weer willen we onze ervaringen onderweg graag met belangstellenden delen. Hiervoor hebben we op deze webpagina een nieuwe reis “Op de fiets naar Praag” aangemaakt.

We starten weer voor de kerk in Asten om vervolgens naar Millingen -het beginpunt van de hoofdroute- te fietsen. Franka en Nelly fietsen ongetwijfeld weer een stukje mee. Tot hoe ver precies laten we graag aan de dames zelf over. De route volgt voornamelijk bestaande en bewegwijzerde fietsroutes, waarvan de mooiste trajecten aan elkaar zijn gesmeed.

Het begin van de route loopt langs de Rijn, gevolgd door de Lippe. Beide rivieren zijn grenzen geweest van het Romeinse rijk, de “Limes”. Bij Lippstadt in Münsterland verlaten we de Lippe en zoeken we de rivier de Diemel in het Sauerland op via een oude handelsroute die door het prachtige vakwerkstadje Geseke loopt. Na een afdaling richting Warburg bereiken we het mooie en rustige Diemeldal. Via het idylische dal van de Diemel fietsen we naar de Weser in Bad Karlshafen. Peddelend langs de Weser bereiken we Münden waar de rivieren de Fulda en de Werra bij elkaar komen. De Werra volgen we bijna tot aan de bron. Hier trappen we over rustige, kronkelende weggetjes en autovrije landbouwwegen door het grensgebied van de twee voormalige Duitslanden. Bijna bij de oorsprong van de Werra gaan we de grens met de deelstaat Beieren over, in de richting van het dal van de Main. We fietsen dwars door de stad Coburg met vele bezienswaardigheden. In Lichtenfels pakken we de Mainroute op. In de omgeving van Bad Berneck verlaten we de smal geworden rivieren, om vervolgens in de omgeving van het stadje Bischofsgrün op zoek te gaan naar de bron van het riviertje de Fichtelnaab. In het dorpje Ebnath verlaten we de Fichtelnaab weer en gaan omhoog naar de bron van het riviertje de Kösseine om van daaruit de Kösseiner fietsroute tot Cheb in Tjechië te volgen. Vanaf Cheb loopt de route door Bohemen langs een aantal kuuroorden waar o.a. Goethe, Marx en Kaiser Franz troost zochten voor hun kwalen, katers en hopeloze liefdes. Na de bierstad Plzen (uitermate geschikt voor een rustdag) fietsen we door het rustige heuvellandschap tot aan de rivier de Berounka. Deze stroomt kort daarop al in de Moldau die we verder volgen tot de onovertroffen wereldstad met de vele culturele en architectonische hoogtepunten: PRAAG

Naast mooie landschappen barst het onderweg weer van de culturele en historische hoogtepunten: tastbare herinneringen aan de Romeinse tijd, verrassend mooie stadjes boordevol vakwerkgevels en vergane glorie in de pittoreske kuuroorden. Overal langs de route staan oude kloosters, kastelen en barokke paleizen. In Tjechië is de overgang van een plattelandscultuur naar een modern Europees land inmiddels merkbaar, maar het is ook nog steeds een “land in ontwikkeling” waar chique oude pracht in de kuurstadjes nog steeds een groot contrast vormt met de wat slonzige, slaperige dorpjes.

Net als naar Santiago de Compostela en Rome fietsen we ook deze route met fietsnavigatie. Het GPS-track van de fietsroute is te downloaden en te bekijken in Google Earth.
Kijk hiervoor op: www.fietsennaarpraag.webs.com.
Volg de aanwijzingen op en de fietsroute zal automatisch op de globe worden geprojecteerd.

Groet,
Antoon

• 30 April 2011 - 16:27

Tonnie En Ans:

Wij wensen jullie een heel fijne reis toe en hopen jullie gezond weer terug te zien.

• 01 Mei 2011 - 10:00

Marianne:

Hey papa,

Wat leuk dat jullie ook dit keer weer een verslag bijhouden. Elke keer weer leuk om te volgen! Succes met de voorbereidingen!

• 05 Mei 2011 - 08:56

Roger, Chantal, Dirk:

Hans en Antoon,
    Wij wensen jullie heel veel plezier toe met deze nieuwe reis! Dat het jullie ook deze keer weer goed mag gaan en fijne ervaringen op mag leveren.
    Leuk dat we weer via jullie verslagen op de hoogte gehouden gaan worden! Vol verwachting wachten wij af...

• 06 Mei 2011 - 10:00

Rina En Willie J:

Beide heel veel fietsplezier met deze al weer 3de onderneming, wij zullen deze tocht met veel aandacht volgen gezien onze plannen.

• 06 Mei 2011 - 20:30

Ria En Albert Asten:

Morgen is het weer zover: vertrek voor een hopenlijk mooie en vooral veilige fietstocht naar Praag.
    Hans en Antoon: een prachtige tocht wensen wij jullie toe!!
    Wij volgen jullie op de voet!!!

• 09 Mei 2011 - 06:20

Adri:

IK ga jullie ook weer volgen,leuk!
    veel succes en veel fietsplezier gewenst.

• 09 Mei 2011 - 09:06

Franka:

Hoi Hans en Toon

Heb net een snelkoppeling gemaakt naar jullie site zodat ik elke dag snel even kan kijken of er nieuwe belevenissen zijn.
    Geniet ervan.

Groetjes