De eerste bevindingen... - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van antoonhans - WaarBenJij.nu De eerste bevindingen... - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van antoonhans - WaarBenJij.nu

De eerste bevindingen...

Door: Antoon

23 Mei 2007 | Frankrijk, Tours

Beste mensen,

Vooraleerst, vanuit Tours, hartelijk dank voor de vele spontane reacties op deze site.
Ook dank aan degenen die aanwezig waren bij ons vertrek in Asten !

Op de fiets naar Santiago de Compostela! Goed voorbereid en je denkt "Nederland Fietsland" dus in Belgie en Frankrijk zal het wel hoofdzakelijk over de bestaande grotere wegen gaan. Niets is echter minder waar. De tocht voert door schitterend glooiende landschappen. Geurende graanvelden met bloeiende klaprozen, uitgestrekte vers geploegde akkers, slapende stadjes, machtige bossen en adembenemende beekjes wisselen elkaar beurtelings af. Je fietst over kleine landweggetjes, verscholen bospaadjes, jaagpaden langs De Neete, De Dender en De Loir. Echt schitterend!
Ook de bebouwing wisselt voortdurend: oude vervallen rietgedekte stulpjes, groteske, matig tot slecht onderhouden boerderijen (waaromheen een compleet arsenaal modern landbouwmaterieel is uitgestald), kleine arbeiderswoningen, prachtige nieuwbouwpanden alsook veel lieflijk ogende "vakantiewoninkjes". Wat vooral opvalt is de enorme rust die dit alles uitademt. Dit wordt nog eens verstekt door een statig stappende of stijlvol staande reiger langs de oever van een beek en door de prachtige vogelgeluiden: het betreft veelal de leeuwerik die hoog in de lucht boven een graanveld zijn lied zingt.

Het fietsen gaat me erg goed af: Geen zadelpijn, geen spierpijn en de conditie is (als gevolg van de vele beklimmingen) inmiddels al danig gegroeid. Op zich ook prima natuurlijk want straks in Spanje wordt het nog een stukje heftiger.

Slapen in het piepkleine tentje gaat uitstekend en is een geweldige ervaring op zich. Enerzijds doet het vaak een beroep op je improvisatietalent, anderzijds valt het zelfs bij slecht weer niet zwaar de beperkingen van de kleine ruinte te accepteren.

Ook het eten is goed in het franse land.
Smorgens eerst een broodje bij een lekker zelfgezet kopje koffie, smiddags een eenvoudige sandwich of een belegd broodje van de lokale bakker en/of slager en savonds veelal een overheerlijk driegangen diner in een lokale uitspanning. Rijk gevulde salades, overheerlijke biefstuk, gegrilde entrecote, lekkere gebakken aardappeltjes, een kaasplankje, ijs. Dit alles onder het genot van een stevig glas Leffe of een lokaal wijntje.
In een heel enkel geval (als de camping te landelijk gelegen is of als we beiden weer even niet goed opgelet hebben) moeten we "het noodrantsoen" aanspreken. Het voorgerecht bestaat dan uit een "cup a soup", het hoofdgerecht is een blik bonen met cocktailworstjes of een blikje vis, terwijl een potje yoghurt als nagerecht moet volstaan.

Met zijn tweeen lachen we ook heel wat af. Soms is het een stommiteit mijnerzijds, soms een hilarish moment omdat Hans "de fout" ingaat. Meestal is het ons beider gevoel voor humor dat geweldig aansluit. Daarnaast hebben we uiteraard ook veel steun aan elkaar.

Met ca. 900 km op de teller zit het derde deel er inmiddels op.
Op naar de Pyreneeen !!

Groet,
Antoon

• 23 Mei 2007 - 19:31

Nelly:

Ik vind het fijn te constateren dat de hoge verwachtingen van Antoon en Hans uitkomen. Het is heerlijk om iedere keer weer opnieuw hun enthousiaste verhalen te kunnen horen.
    1 boek Santiago uit. Nu de rest nog.

groetjes,
    Nelly

• 23 Mei 2007 - 19:48

Lieke:

Mooie foto's!!
    Echt leuk zo'n site!
    Ik zal vaker kijken!
    Groetjes Lieke
    P.s. Heel veel succes met het fietsen!
    Ik heb respect voor jullie!

• 24 Mei 2007 - 16:54

Joop:

Hoi antoon

Je bent er bijna, nog even vol houden, die pyreneeen zijn ook maar heuveltjes en vandaar uit is het alleen maar naar beneden. Niet te veel doping gebruiken (Leffe valt hier volgens mij onder), anders wordt het aleen zwaarder.

In ieder geval veel succes nog.

groeten

joop

• 26 Mei 2007 - 10:29

Anneke En Piet:

Hoi Antoon en Hans

Wat een enthousiasme, wat een belevenis!
    Dat blijkt wel uit jullie verhalen.
    Heerlijk toch, even los te zijn van de wereld.
    Atoon, je hebt er lang op gewacht en nu dus met volle teugen genieten van dat
    "hutje op de hei" gevoel.

Nog veel relaxed fietsplezier toegewenst.
    groetjes